در مقابل ویروس کرونا چه باید کرد؟
کرونا ابتدا با تب و سرفه خشک شروع و بعد از یک هفته با تنگی نفس همراه می شود . سردرد ، دردهای عضلانی و احساس خستگی هم از دیگر علائم این بیماری است . شخص مبتلا به ندرت دچار آبریزش بینی می شود و یا حتی عطسه می کند سازمان جهانی بهداشت می گوید : از زمان ابتلا به ویروس تا بروز علائم آن حدود 14 روز طول می کشد بعضی از تحقیقات می گوید 24 روز است . اگر با این علائم یا شبیه به آن روبرو شوید حتماً از پزشکتان بخواهید که از شما تست کرونا بگیرد.  تا گرفتن این تست به مراکز عمومی نروید و از تماس با افراد خانواده خودداری کنید.
این ویروس تا چقدر کشنده است ؟
تمام موارد این بیماری منجر به مرگ نمی شود ، آخرین آمار نشان می دهد که از هر 100 نفر ، یک نفر یا دو نفر جان شان را از دست می دهند ، بیشترین کسانی که جانشان را از دست دادند یا سن بالا داشتند یا بیماری های زمینه ای ، مانند بیماری تنفسی 
چطور می توان از خود در برابر کرونا محافظت نمود ؟
اولین موردی که پزشکان و متخصصان برای جلوگیری از ابتلای به ویروس کرونا توصیه می کنند شستن صحیح دست ها است . اما به چه صورت ؟
 ابتدا دست ها را با آب خیس نموده و مقداری مایع دست شویی یا از صابون استفاده کنید. سپس کف دست ها را به هم مالیده، بعد بین انگشتان را و ناخن ها را بر روی کف دست دیگرمان می کشیم و سپس شصت ها و پشت دست ها را مالیده و بعد با آب ولرم می شوریم.
 اگر کسی سرفه یا عطسه می کند از او فاصله بگیرید. ویروس از طریق سرفه و عطسه گسترش پیدا می کند .
دربارۀ استفاده از ماسک هم اکثر متخصصان معتقدند زدن ماسک کمک زیادی به این ماجرا نخواهد کرد . چه ماسک های با فیلتر و یا بدون فیلتر 
ماسک قطعاً به کسانی کمک می کند که مبتلا به ویروس کرونا هستند. چون مانع پخش ویروس می شوند .پس نکته مهم این است اگر عطسه و سرفه می کنید حتماً از دستمال جلوی دهانتان استفاده کنید و اگر دستمال ندارید از آرنج استفاده کنید . کار دیگری که می توانید برای حفاظت از خود انجام دهید این است که از حضور در جاهای شلوغ خودداری کنید. از حضور در مراکز خرید ، رستوران ها ، مترو ها ، اتوبوس ها پرهیز نمائید.  اگر بیرون خانه هستید و امکان شستن دست ها را ندارید غذا نخورید حتماً مواظب باشید دست هایتان را به چشمانتان نمالید تا می توانید در این دوره از روبوسی و دست دادن با دوستان و آشنایان پرهیز کنید. در ضمن یادتان باشد شهروندان و مسافرانی که از شرق آسیا به ایران یا هر جای دنیا می آیند الزاماً ناقل ویروس کرونا نیستند، آن ها را تهدید حساب نکیند، با آن ها رفتاری را داشته باشید و همان احتیاط را بکنید که با بقیه انجام می دهید.
یکی دیگر از راهکارهای مقابله با ویروس این است که برای زمانی که به هر دلیل خواسته یا ناخواسته به ویروس کرونا مبتلا شدید، چطور باید هزینه های درمان کرونا را پرداخت کنید. این مسئله بسیار مهم است. تامین نقدینگی لازم برای این امر یکی از بدیهیات است. بنابراین لازم است که از همین الان به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید.